Moster

Världens bästa moster fyllde år häromdagen. 
Hon e klok som en bok. Rolig. Bakar å fixar. 
Mamma till mina älskade kusiner. Och gift m morbror Greger sen över 50 år. ❤️


När jag skullr prao:a i högstadiet fick jag hara hos henne på avd 36 - Sahlgrenska.  Där var hon avdelningsföreståndare eller va det hette. Hon är sjuksköterska i botten.
Här fick jag uppfylla en dröm. Hjärtpatienter.
Fick vara m på rapport på morgonen. Ronden.
Lyssna på sköterskor, undersköterskor och läkare.
Följa med till patienter. Vara m när de satte kateter, tog prover. 
Jag fick ha vita sjukhuskläder och block i fickan.
Sååå spännande.
Sista dagen kom 2 läkare och hämtade mig. Jag skulle få vara med på en öppen hjärtoperation! Alla på avdelningen visste det. Alla utom jag!
Vi satt på läkarrummet å de gick igenom operationen m mig. Förklarade. Ritade. Berättade. Tror jag har kvar skissen över patientens hjärta.
Ritad av doktor Göran William Olsson - han som kom att göra Sveriges första hjärttransplantation!
Jag fick gå m till operationsavdelningen. Skrubba mig ren enl konstens alla regler.
Byta om till operationskläder.
En egen pall vid huvudändan och där skulle jag få stå.
Sen svimmade jag!!
Vaknade av att doktorn satt vid kanten av en soffa och sa att vi skulle börja. Fick lite saft och han sa att det hände många  att man svimmade vid sin första operation. 
Sen stod jag där i flera timmar. Helt fascinerad.
Patienten var ganska ung m.medfött klaffel.

Moster var kvar på Sahlgrenska länge innan hon var med att starta upp SHC - Scandinavian Heart Center på Carlanderska.
Där fick jag mitt första sommarjobb. Älskade det. Köksansvar och städ av avdelningen.
De andra i personalen vågade inte prata om moster när jag var i närheten. Då förklarade jag att mellan 7-16 var hon min chef å inget annat.
Hon som lärde upp mig blev.sur för att jag inte berättat vem Margareta var . Hon tyckte moster hade en del onödiga rutiner vid städning  att vi kunde skippa en del.
Jag sa nej - om det är sagt så så gör jag så.
Tänkte att det fanns skäl. Och det fanns det. Byta mopp mellan rum för att minska risk för spridning av basilusker.
En fin sommar jag minns m glädje. 
Sen blev det patientnämnden och primärvårdsutvecklare. Säkert något mer som jag glömt.
Duktig, rättvis chef.
Lärt mig mycket.
Men också min extramamma - som alltid funnits där för mig.
Samtal. Middagar. Omtanke och kärlek.
Hon e rolig att vara med. 
Nu har hon och morbror precis flyttat in i sin nya bostadsrätt i Mölnlycke. Huset i Skogenområdet e sålt efter drygt 50 år.
Nu börjar en ny tid. Bridge. Golf. Hallontorpet. Barn och barnbarn. Vänner. Mina barn och jag.
Hon har alltid tid och nästa vecka ska vi dit  barnen och jag för att fira henne och se deras nya boende.
Det ser vi fram emot ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback