30 år

I måndags den 10 maj var det 30 år sen jag slutade tolkutbildningen. Tog examen.
Två års studier i Leksand var över.
Teori varvat m 16 veckors praktik.
Göteborg.
Luleå.
Kristianstad. 
Skövde.
Vänerborg.
Halmstad numera Falkenberg.
Så mycket kunskap jag fick av erfarna kollegor.
Jag hade förmånen att uppleva Helen Kellers världskonferens i Stockholm.
Människor fr hela världen m dövblindhet deltog.
Det avslutades m middag i Blå Hallen. Pampigt.
Lektioner.
Språkboxar.
Vi var 22 från början i klassen, tror 17 tog examen.
På skolavslutningen var whiteboarden fylld m platsannonser. Alla fick jobb.
Idag ser marknaden annorlunda ut.
Jag fick ett vikariat i Göteborg i augusti. Under sommaren pendlade jag till Halmstad ,tolkade en lastbilsutbildning.
Och 2 veckor i Danmark, tandemcykling.
Jobbet har gett mig kunskap. Allmänbildning. I stort och smått.
Glädje och sorg i livets alla skeenden.
Jobbet har tagit mig ut i världen. 
Norden. 
Europa.
Usa.
Canada.
Och Sydafrika.
Vilken grej.
Canada - att taltolka på engelska inför ett hundratal deltagare. Det tolkades vidare på olika teckenspråk.  Skrivtolkades på engelska och franska.
Det var så roligt. Svårt men roligt.
Efteråt kom läraren på tolkutbildningen m sina elever
Ville prata samarbete. Han hade sett hur tight jag och kollegan Steve jobbade.
Ni kan läsa mer 2012 juli om min vecka där.
Sydafrika ,tre veckor. Tidiga morgnar. Sena kvällar.
Vilken upplevelse!
Förmånen att få uppleva det m min parhäst SaraT.

De flesta uppdrag har varit på hemmaplan.
Sjukvård.
Socialtjänst.
Arbetsplatsmöten.
Föreningsmöten.
Vardagsuppdrag - precis det tolkcentralen ska tillhandahålla.
Så mycket berättelser jag har om mitt jobb.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback