På årets fjärde dag

Lämnade han oss. Min pappa. Evert ,du var inte min biologiska pappa men Du var min pappa,i hjärtat.
Vi delade samma födelsedag. Du fyllde 92 i december.


Du var stor. Stark med ett rejält handslag.
Bondsonen från Orust som blev bergsprängare och sedan bas över stora byggen.
Gårdstenstunneln.
Fjäråstunneln.
Tunnlarna i Uddevalla.
Kulvertar under Borås lasarett. 
Oskar den andre i Oskarshamn.
Kronan på verket ,Mongstad i Norge. Spränga flaskor att förvara olja i.
Klart du hade fler arbetsplatser men det är dessa jag minns.
Du var en hård men rättvis chef. Hade bra hand om gubbarna.
Ni bodde borta på veckorna. I husvagn.
Cabby nova. Isabel förtält.
Unda camping.
Saltemad.
Bil , många mil i bil. Sverige kors å tvärs. Överallt utom till Gotland åkte vi. 
Du var skicklig bakom ratten. Lärde mig att köra bil.
- blinkar de åt vänster kan du ge dig på att de svänger till höger.
Att köra bil är inte svårt. Det svåra är att hålla reda på alla andra.
Dansa tyckte du om. Att fiska. Lösa korsord. Rökt abbarn i blå skålen.

Du och jag tittade på Tipsextra. Engelsk fotboll. V75.
Tvärålund.
Du avslutade m många fina år m Margot som du mötte när du gått i tidig pension.
Ordförande i HRF i Vännäs. Du visste vad skrivtolk var när jag berättade att jag hade utbildat mig till det.
Nu har du lämnat oss. Gått före.
Hälsa mamma och min biologiska pappa.
Nu är ni tillsammans igen.

❤❤❤


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback