Wow vilken vecka

Jag har jobbat som tolk sen 1991 - det är lång tid.
Mött människor i glädje och sorg. Stor och smått. Vardag som fest.
I livets alla åldrar.
Älskar verkligen mitt jobb.
Ris och ros har kommit.
Denna veckan var helt unik. Helt galen!
Har mött två för mig nya tolkanvändare. Båda gav mig beröm.
- Du har ett så fint teckenspråk. Behagligt och mjukt.

- Du e så lätt att avläsa, förstå. Du e en fin människa.

En yngre tolkanvändare tackade mig för att just jag tolkade för hen, ett känslomässigt tufft uppdrag. 
Hen kollade också av med mig hur jag hade upplevt samarbetet oss emellan.
Pratade om hur viktigt det är att vi båda samarbetar, kollar av under uppdraget att vi förstår varandra.
Ibland förväntas vi tolkar förstå allt men det är ett samspel. 
När jag frågar om, stannar upp, kollar av är det oftast för att försäkra mig att jag avläst rätt.
Säkerställa.
Veckan avslutades med att den hörande tolkanvändaren sa :
Detta e den bästa tolk vi haft! Vilken inlevelse, känsla. Språkstil på topp.
Den döve sa att hen fick förlita sig på att tolken e bra.
Tyckte det var kul att den hörande var nöjd.
Jag log.
Den döve förklarade att hen aldrig önskade någon särskild tolk utan det får bli den det blir.
- Får man önska tolk ?! 
Ja ,det får man svarade den döve. Ibland får man som man önskar.
- Då ska jag önska denna tolken nästa gång, sa den hörande. 

Wow vilken vecka!
Lägger dessa fina ord i min glitterlåda. Att ta fram andra dagar när jag känner att det inte gått hundra bra.
Mitt jobb är inte alltid top notch. 
Ibland för att jag inte klarar att prestera högre. Det är good enough men inte maxat.
Andra gånger för att yttre förutsättningar e sämre.
Teckenspråket som den döve producerar e slarvigt, svårt att förstå. Saknar innehåll, struktur..
Den hörande pratar i gåtor som jag inte förstår.
Jag ska ge förutsättningar för att två eller fler ska mötas, ges möjlighet att förstå varandra men det är inte min uppgift att få dem att mötas å förstå varandra.
Det ansvaret är deras.
Jag ger/ skapar möjligheten.
Skrivtolkningen innebär andra svårigheter.
Tekniken. Den som e som ett spöke. Ibland fungerar allt. Nästa gång vill datorn inte ens starta, typ.
Galet frustrerande.
Eller hörande som pratar i ett tempo som gör det omöjligt att hinna med. Informationstätt som försvårar tolkning.
Utmanande.

Frukostm fin vän.
Mat m prat = bästa kombon.


Blommor.
❤🌸


Påsar fyllda

Med presenter
Till mina älskade barn

Och en till svärsonen Dennis. 


En av veckans goda middagar.



Gillar detta fina hjärta vi har i Göteborg. 


Felicia kom hit. Middag. Prat. Mys.
Zigges nya grej, att ligga i knät å gosa.💞

Så mysigt. 💞

En fin vecka. Nöjd tar jag helg.
Lite EU jobb.
Matlagning, städ.
Mexikansk middag hos vänner.
Vila. Bok. Och promenader.
Blir en bra helg.

Kram 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback