💔

Solen sken denna morgon sen blev dagen grÄ, nÀr jag lÀste och förstod att er fina mamma lÀmnat oss.
Gullbritt - henne jag har att tacka för sÄ mycket.
Hon gav mig sitt Àlskade teckensprÄk. Varje tisdagkvÀll fick hon smyga bakvÀgen upp pÄ Dhuset för att inte fastna i cafeet dÀr alla ville prata m henne. Hon gav mig mitt yrke. LÀrde mig sÄ mycket.
Hon Ă€r den enda som sagt till mig att för en kort stund lĂ€mna mitt tolkuppdrag ,hon ville skĂ€lla sjĂ€lv . 
Hennes hjĂ€rta var stort och rymde mĂ„nga. 
Ni hennes Ă€lskade barn. Barnbarn.❀
Sin Àlskade familj.
Solhem.
Rapp i mun. NÀra till skratt. Pondus, nÀr hon pratade lyssnade vi.
Hon Àr och kommer alltid vara min stora förebild.
Sorg och tĂ„rar pĂ„ min kind 
Men hon kommer alltid lysa för Er ,för oss.
Nu Ă€r hon m Sivert igen. 
Mina varmaste kramar till Er.

❀
Elisabeth 

Detta sms skickade jag idag .
De tre syskonen har mist sin mamma.
Jag min mentor. Gullbritt var min teckensprÄkslÀrare nÀr jag var ung, 13 -14 Är.
Hon frĂ„gade mig vad jag skulle bli nĂ€r jag blev stor.
Ingen aning sa jag. 
Tolk sa hon.
Jaha det kan du tro tÀnkte jag.
NÀr jag flera Är senare sökte en teckensprÄkskurs pÄ universitetet i Göteborg mötte jag mina döva kursare.
All undervisning var pÄ tsp.
Mina döva vÀnner " tolkade" för mig.
NÀr det gÄtt en bit in pÄ första terminen fick jag en ansökan av nÄgon av dem.
TeckensprÄkslinjen, den första i Göteborg.
1987.
Jag sökte. Kom in började.
Och en dag stod hon dĂ€r - Gullbritt. 
Hon fixade utbildningsbidrag till oss alla.
Betald utbildning.
Hon var AMS konsulent för döva.
Som hon jobbade, kÀmpade för döva att komma in pÄ arbetsmarknaden.
Hon sÄg mig log och sa:
Va var det jag sa? Du ska bli tolk lilla du.
Missade testet till tolkutbildningen.
Fortsatte pÄ universitetet.
Jag Àr den enda hörande som har 20, nej 30 hp, frÄn Lingvistiska institutionen i Göteborg.
Kursen gick en gÄng och aldrig mer.
Lennart Andersson och Kerstin Nelfeldt var vÄra lÀrare.
-88 sökte jag igen till VÀstanvik, enda platsen som hade tolkutbildningen.
Gjorde testet. Kom in. Den var 1Ärig men blev 2Ärig för att de hade bakat in dövblindtolkutbildningen i den.
Den som tidigare fanns i Mullsjö.
2 Ă„r i Leksand.
NykÀr.
Jag kÀmpade, Äkte hem varje helg.
En dag kom alla AMS konsulenter pĂ„ besök. DĂ€r var hon igen - Gullbritt. 
Hon frĂ„gade om jag hade utbildningsbidrag. 
Nej det har jag inte. 
Ett par dagar senare hade jag det. Tack vare henne.
Inga CSN lÄn.
Flygresor hem till Göteborg.
NĂ€r utbildningen var klar 1991 fick jag först ett vikariat i Göteborg. Året efter en fast tjĂ€nst och dĂ€r Ă€r jag kvar.
Allt tack vare GullBritt och min  fallenhet för yrket. 
Hon hade rÀtt - jag skulle bli tolk. Jag blev tolk.
I alla Är har hon alltid stolt presenterat mig som sin tolk. Sitt skötebarn. Stolt.
Och jag tacksam.
Tack för allt du lĂ€rt mig. För alla dörrar du öppnat Ă„t mig. 
Du Ă€r och kommer alltid vara min mentor. Min ledstjĂ€rna. 
Du lever för alltid i mitt hjÀrta.
HĂ€lsa Sivert.
❀

Kommentarer
Postat av: Kia

Tack Elisabeth för dina fina ord om vÄr allas Gull-Britt.
Fick veta idag nÀr Anki ringde. Blev chockad, pratade med henne hÀrom veckan, hon var sitt vanliga "jag". SÄ snabbt livet kan förÀndras.
Kommer att sakna henne enormt.
Kram/Kia

Svar: ❀❀❀
Elisabeth T

2020-06-08 @ 23:10:24
Postat av: Sara

❀

2020-06-09 @ 06:18:26
Postat av: Sara

❀

2020-06-09 @ 06:18:36
Postat av: Doris

❀

2020-06-09 @ 08:37:51
Postat av: Sara

❀

2020-06-09 @ 13:22:12

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback