Unga och internet

Var temat på föräldramötet igår.
Vi tyckte det var bra, Antonio och jag.
Lite kunde vi sen förut ,annat var nytt.
Ibland men bara ibland kände jag mig gammal...

Vi vuxna användet internet mest för att göra ärenden, t ex att betala räkningar eller klicka hem en produkt.
Vi konsumerar på nätet.

Ungdomarna umgås, producerar saker och lägger ut på nätet.
På gott och ont.
Mest gott.

Föreläsaren visade en utskrift från en konversation via en chatt...
Ja, jag som ändå e´tolk , hade svårt att förstå alla dessa förkortningar.
Bäst var nog ända förkortningen "k" - det står för Ok!
Wow! en förkortning av en förkortning.

Det är också enl. föreläsaren ett sätt för ungdomarna att förstå om det är en vuxen de chattar med.
Språket och bristen på "förkortningarna" avslöjar oss vuxna.
Vi skriver helst i fullständiga meningar med rätt grammatik etc.

Spännande att lyssna var det och tiden bara sprang iväg.

Nu ska jag läsa lite läxa till för att sen ta mig till jobbet.

Kram kram

ps Kan ni inte lämna ett litet spår efter er i form av en kommentar?
Jag vet att ni är här och läser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback