Kan jag dessa ord ?

I nästan 30 år har jag hört språket. Samlat glosor.
Lyssnat på språkmelodin.
Jag pratar som en 5åring enl mina barn.
Vad pratar jag om?
Kreol -språket som talas på KapVerde.


Enligt Språktidningen bör man kunna dessa 65 ord. Av dessa ska man kunna förklara andra ord .
De flesta kan jag. Samt en hel del substantiv.

Samlandet av språket i mitt huvud ska nu få komma till användning.
Jag ska prata kreol när jag kommer till KapVerde.
Iallfall halvdant.
Kevin kan en hel del.
Jag drömde om att de skulle fått lära sig det som små. Att det hade pratats hemma hos oss.
Men av skäl jag aldrig förstod/förstått böev det aldrig så.
Kunskap är inte tung att bära. Ett extra språk är guld värt att ha. Få naturligt men nu blev det inte så för barnen.

Jag hoppas att jag ska klara detta någorlunda, att prata m vännerna i min by.

Jaja, det löser sig. Jag är inte orolig. Jag får använda det jag kan och har jag tur låter jag som en 7åring .

Ha en fin lördag.
Kaffet e klart, klockan är 05:17 & Zigge e rastad.
Han väckte mig..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback