Min mentor

Har gått före oss.
Jag började min yrkesbana lite bakochfram. Jag gick på kvällskurser med min mamma för att sen söka till en 20 p kurs i teckenspråk ett år efter studenten. Jag trodde jag skulle lära mig mer teckenspråk, tecken men det var OM teckenspråk på en lingvistisk nivå.
Jag var den enda hörande i gruppen. Men där fanns hon, UllaBel , hon som kom att bli min mentor. Hon "tolkade " till mig, som den skickliga lärare hon var.
Det var en fröjd att få hänga med henne. Hon lärde mig mycket. Jag har också tolkat för henne en hel massa gånger.
Hon skrev 7 böcker, om sitt språk, sitt liv och hur det var att använda tolk. Det finns en del i böckerna jag känner igen. Händelser.
Hon föreläste och det hände att hon önskade att jag skulle tolka henne. Hon hade två tolkar som hon kallade Tolk Söt och den andre för Tolk Snäll. Vem av mig och Steve som var vem det kan ni fundera över.
Jag tänder ett ljus, minns och glädjer mig över alla stunder vi fick tillsammans.
 

Tidigare i maj lämnade LÅW denna jord, han var en känd profil i dövvärlden. Liksom UB var. De har banat vägen för många döva.
För alltid i minnet bevarade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback