Ett litet recept

Jag läste en bok och ju fler sidor jag läste desto hungrigare blev jag.
Jag bläddrade tillbaks ett par sidor och kom på,
han lagar mat och jag kan känna dofterna av det han lagar.

Jag gick igenom sidorna och här är ingredienserna till "Zatopeks lammgryta"!

Lök , peppar ooch kryddnejlika får koka ihop i en gryta till dess att löken fått färg.
Lägg i kanelstänger.
Lite olivolja ner i pannan.
Sänk värmen.

Skär lammlägg i bitar och lägg i grytan.
Riv ner ingefära.
och ha två kapslar kardemumma ner i grytan.

Rör om ,sänk värmen.

Skala potatis och koka den.
Låt grytan gå i cirka 30 minuter.
Tillsätt sedan:

två burkar italienska tomater,
en grön finhackad chili ska ner i grytan.
Glöm inte att rensa den fri från kärnor!!

När potatisen är kokt ska den också ner i grytan för att ta smak .

Koka vid sidan om:
Små morötter i några matskedar apelsinjuice, en tsk brunt socker och en klick smör.

När allt är klart servera det tillsammans.
Dofta lite svartpeppar över det hela och en nypa salt.

Servera med en lätt sallad till!

TÄNK vad man kan få av en bok.

Kram!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback