Jul

Började julafton lugnt och stilla.
Tände ljus, gjorde frukost. Felicia sov också här.
Grötfrukost m paket. Körde Cornelia till jobbet på Picard.
Zigge e julaftonsklädd.
Så sant.

Granen klädd. Knappt några barr kvar..

Hämtade Cornelia på jobbet. På vägen var jag förbi mammas grav. Tände ljus och lämnade en skumtomte.
Hämtade upp Kevin på vägen från stan.
Kalle Anka m lite gott att mumsa på under tiden.
Höra barnen kommentera. Minnas. Njuta.



Maten var lagad. Äggen koktes. Vi dukade fram och satte oss. Och som vi åt. Njöt.
Av mat och varandras sällskap.

Det smakade så gott.

Barnen åt. Mumsade.
Granen med och utan det stora paketet. Alla så vackert inslagna.

Cornelia var tomtenissa och delade ut klappar.
Det största var till Kevin.
Först var han lite "sur" .
Sen öppnade han..
Och fann en FatBoy, något han länge velat ha.
Det är en återvunnen sådan, köpt av en god vän som inte längre hade plats för den. Det gjorde Kevin glad. Och nöjd.
Han parkerade sig i den.


Döttrar, fina ni, de fick så fina klappar. Och gav varandra så fina saker. Genomtänkta. Uppskattade.

Felicia - min förstfödda. Du e så fin från insidan och ut.
Cornelia - min bonusprinsessa. Du som kom som en skänk från ovan. 
Många klappar var det.
När jag frågade Kevin vad han önskade sig förutom fred på jorden och mat till alla barn svarade han:
Ett hus, 700 miljoner och svar på vad han ska göra med sitt liv.
Ett pepparkakshus.
En trisslott.
Och ett brev fick han.
Han ögon började konstigt nog att läcka.
Du kloka, reflekterande godhjärtade sonen min.
Jag måste varit snäll så många klappar som jag fick.
En klänning, kajal, silverschampo, fint bakplåtspapper, termosmugg en bok och en ängel.
Iklädd nya pyjamasen som kändes som en filt prövade hon FatBoyen.
Två prinsar på samma bild. Den ene finare än den andre.
Yatzy spelade vi också.
Tittade på Ensam hemma 1.
KarlBertil Jonsson.

Det lektes. Pratades. Prövades klappar.
Sen slog hungern till igen.
Macka.
Mums så gott.
Granen står nu ensam kvar. Inga klappar.


Slagen hjälte nummer 1.
Och 2 - det tar på krafterna att fira jul.
En kopp kaffe,nu har det blivit juldag.
Jag gav mig själv denna bok. I den ska jag slriba mina tankar. Kanske är det början på min bok...den om livet. Mitt liv.


Klappar.


Disken får jag ta hand om idag.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback