Hipp hipp hurra!

För min pappa som skulle fyllt år idag!
88 år.

Han hade varit gammal om han hade levt.
Han dog alldeles för ung.
Nyss fyllda 51.
Cancer satte punkt för hans liv.
Cancer i urinblåsan.
Det Gick inte att operera mer.
De hade skrapat bort så mycket , bränt , så ofta att väggen inte hade klarat mer.
Den var för tunn 
Skör 
Jag minns att jag besökte honom på Sahlgrenska där han vårdades periodvis.
Han mötte mig alltid i foajén. 
Han ville inte att jag skulle behöva gå upp på avdelningen.
Inte se honom sjuk.

Han var nalta karut som he' heet på bonnska.
Ville inte visa hur sjuk han var.
Bespara mig det.
Omtänksamt. 


En av få bilder jag har på pappa. Den enda som liten.
Säkert tagen i Öravan där han föddes.
En gla'skit!
Det var han.
Glad.
En spelevink.
Social.
Sörasam - vilket betyder att han var pratsam. 
Ett drag jag ärvt 😊
Enligt min mamma kunde han prata ihjäl en lyktstolpe!

Jag var 12 när han dog.
Det har präglat mig.
Vet inte hur bara att.

Jag har saknat honom.
Förbannat sjukdomen som så tidigt tog honom ifrån mig.
Jag har ofta önskat att jag fått lära känna honom.
Pratat mer honom.  Ställt frågor.
Lyssnat På hans berättelser om sin barndom.
Uppväxt.

Mina föräldrar skiljde sig när jag var liten.
De var inte ens gifta - jag är en äkta oäkting.

Det var aldrig frågan om växelvis boende. Semestrar. Påsk. Jul.
Vi sågs när vi sågs vilket ibland var långt mellan gångerna. 
Jag bodde med mamma här i Göteborg och han i Lycksele.
Över 100 mil bort.
Vi pratade I telefon efter kl 18 när rikssamtal var billigare att ringa.

När vi fick barn Antonio och jag önskade jag att han fått vara med. Uppleva sina barnbarn. 
Vara stolt över dem.
Prata om dem.
Prata med dem.
Lära dem saker.
Prata om jakt. 
Han var en jägare av rang
Och dansgolvets kung.
Han kunde föra en dam över golvet.
Lärt dem om kläder och skor vilket han var svag för.

Han hade med kärlek följt med på aktiviteter och avslutningar.
Jag tror han hade varit en underbar morfar.
Och svärfar. 
Och pappa.

Min pappa.
Du finns alltid nära mig.
I mitt hjärta.

Grattis på födelsedagen.
💞


Kommentarer
Postat av: Moster

Fint du skrivit om pappa Hagge. Tänker på dig

Svar: 💞
Elisabeth T

2015-11-23 @ 18:06:55
Postat av: Sara

Som alltid fina ord 💕

Svar: Tack 💖
Elisabeth T

2015-11-23 @ 19:28:20
Postat av: Jeanette

<3

2015-11-25 @ 16:30:31
Postat av: malin

Fina och starka ord Elisabeth ❤️ Kram

Svar: 💖
Elisabeth T


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback