Tårögd

av ren pur glädje.
Ni som känner mig vet att Cornelia har haft problem med sin axel.
Stora problem.
Det kom efter den olyckliga olyckan på Warta.
Då när bergsprängaren trillade ner på hennes axel.
 
Igår hade hon tid hos Jon Karlsson på Mölndal.
Denna tiden har hon väntat på i över ett halvt år.
Vårdgarantin gäller inte om man är remitterad till en namngiven läkare.
 
Efter Östras barnakut har vi varit hos sjukgymnast.
Vi har varit hos en duktig ortoped som förstod att något var fel men inte riktigt hur man skulle åtgärda det samt tyckte att C var för ung för en operation.
Mer sjukgymnastik som inte gav något.

Axeln "hoppar ur led" på något märkligt sätt.
Hamnar ur sitt läge.
På fina kusin Mias 40-års kalas hände det när C satt i soffan.
Då rekommenderade moster Maggan oss att gå till Tommy Hansson.
Sagt och gjort
Vi har varit till honom ett par tre gånger.
Det har gjorts slätröntgen.
Ultaljud .
Magnetröntgen.
Något är fel men vad...
Tommy remitterar henne till sin kompis, Jon Karlsson.
 
När jag hörde namnet blev jag så glad. Jon är så duktig. Det var honom jag mötte i augusti -88.
Han förstod vad som var fel på mitt knä.
Han opererade mig och jag blev mycket bättre.
Denne Jon skulle nu träffa Cornelia.
 
Vi kom till Mölndal med en bredsladd.
Hade precis fått ner våra rumpor i väntrummet när vi blev inkallade.
Ingen väntan för Jon kom på en gång.
Hälsade på C och på mig, 
Frågade sen om han och jag hade mötts förut.
 
Jag svarade att det hade vi.
Sen undrade han om han hade opererat mitt knä.
 
Vilket minne!
Han pratade vidare om hur många patienter han hade haft under åren på Östra.
Före ortopeden flyttade till Mölndal.
Om en patient som han hade fått amputera pga mördarbakterier.
Under samtalet bad han C ta av sig tröjan.
Då säger han: Varför tar du av dig tröjan på det där sättet?
Sen satte Cornelia upp håret och då sa han det igen.
Han undersökte henne.
Stående.
Sittande.
Liggande.
När hon låg ner så provocerade han hennes axel.
Det gjorde riktigt ont på henne.
Sen gjorde han en annan rörelse och då gick det onda över.
Han var klar.
Jag tror att han var klar redan när hon tog av sig tröjan.
Då hade han klart för sig vad som är tokigt.
 
Han frågade C vad hon ville göra.
Hon förstod inte först vad han syftade på men sen sa hon att hon ville att axeln skulle bli bra.
Bra, sa han då opererar jag.
Diagnosen var satt.
Jag blev så rörd, av glädje.
Han kan hjälpa henne!
 
Det blir operation.
Han ska strama upp något "mjukt" som kommer från bröstkorgen och fäster i axelns framsida.
Han visade precis hur han skulle göra genom att vrida sin läkarrock och tighta till den.
Det kommer att göras små hål i skelettet där han ska fästa det mjuka med suturer. 
Titthålskirurgi.
Kanske sätter han något fäste från baksidan också.
 
Vi fylld i en hälsodeklaration.
Operationen kommer att bli efter jul och nyår.
 
Ut från Mölndal gick två mycket nöjda tjejer.
Trötta.
Ni vet hur man känner sig efter en riktig anspänning.
Luften går ur.
 
Jag tyckte om Jon före mötet idag nu har jag fått det bekräftat att han är så duktig.
 
 
 
Jag är så glad för Cornelias skull.
Hon får hjälp.
Det kommer att bli bra.
 
 

Kommentarer
Postat av: El´ena

Underbart när man träffar den "rätte" läkaren!!!! Jag fick ståpäls när jag läste detta. Nu håller jag bägge tummarna för att det ska bli bra. Kram till er! (läser ofta men glömmer att skriva :( )

Svar: Jon är helt fantastiskt. Jag har blivit opererad av honom tre gånger, när jag mötte honom var han läkare femtioelva i raden som undersökte mitt knä men den förste som förstod vad som var fel. Jag vet inte hur tjock min journal på barnkliniken är för att jag och mina föräldrar sökte vård men det var mest gnäll enligt läkarna. Jon förstod vad som var fel och hur han skulle åtgärda det. Det som var ett problem var att det hade slitit hårt på knät så det var ingen enkel match men nu har det gått 23 år och jag är fortfarande nöjd. Knäprotes är nästa steg...inte så kul vid min späda ålder.
HUR mår du?? Saknat dig. Hoppas allt är väl med dig och Janne samt flickorna med de goa barnen.
Kram
Elisabeth T

2014-11-13 @ 16:43:39
Postat av: El´ena

Jag mår bra, kör bil en hel del och har spelat 48 rundor á 18 hål i sommar - REKORD! Idag har vi varit och handlat julklappar, listan från dottern innehöll: Vara, Märke, artikelnummer, pris och inköpsställe. Hur lätt som helst att handla! Men det blir några överraskningar också.Vi har varit i Mariebergs köpcenter, där finns allt du behöver. Nu ska vi träffa genomförkylda barn & barnbarn för att äta middag på deras - och vår- favoritrestaurang China Garden. Ha´de´! Saknar er också !!!! Kram

Svar: Så härligt att höra att du mår så bra och att du har golfat så mycket. Det måste göra Janne glad.Bra att hon är strukturerad, dotten så det blir lät att köpa julklappar. Jag har inte ens börjat...
Marieberg, där har Antonio jobbat med modevisningar, så jag vet hur det ser ut.
Nu ska jag vill lite för vi var på Parke Lane igår, 80-tals show. god mat , härliga vänner och riktigt bra underhållning.
Kram
Elisabeth T

2014-11-14 @ 15:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback