7-13 oktober

är det DONATIONSVECKAN
 
Har du tagit ställning i denna frågan?
 
Det har jag.
Det har Antonio.
 
Ta dig tiden att gå in på Google playbutiken eller iStore för att hitta appen.
Följ instruktionerna.
Gör det.
 
Det räddar liv
 
Tänk tanken att Du eller ditt barn blir sjukt.
Behöver ett eller flera nya organ.
 
Om man är beredd att ta emot
får man också tänka sig att ge.
 
Det är också skönt för anhöriga att veta.
Att jag har fattat ett beslut så inte de i en redan tuff situation ska gissa hur jag hade velat ha det.
 
Det är bra att prata med sina nära och kära om döden.
Den är trist att prata om men den är oundviklig.
Vi kommer alla att dö.
 
Förr eller senare.
 
Jag minns ett samtal jag och mina syskon hade med en läkare när vår mamma låg på Sahlgrenska 2007.
Hon hade drabbats av proppar i lungorna.
Det var så skönt att kunna ge ett rakt och enkelt svar på doktorns fråga.
Vi visste hur vår mamma ville ha det.
Hon hade berättat det för oss långt före.

Man måste ligga i respirator när man dör för att kunna vara aktuell som donator.
Ligga på en intensivvårdsavdelning.
 
Sök upp appen eller gå in på socialstyrelsens hemsida.
 
Gör ett val!
Det kan rädda liv.
 
 Vi , min familj och jag, är  tacksamma för den som donerade ett hjärta för många år sedan.
Utan den gåvan hade inte farbror Harry fått leva de 15 extra åren.
 
Nyligen fick en bekant till mig ett nytt hjärta på Sahlgrenska.
Nu är han hemma igen.
Tar promenader och börjar så sakta återvända till vardagen.
Fantastiskt
 
Allt tack vare att någon bestämt sig för att bli donator.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: El´ena

Bra inlägg!! Det var många år sedan jag anmälde mig till Donationsregistret, har t o m fått skaffa nytt kort till plånboken, det förra kunde man inte läsa längre. Att sedan kanske skriva ett brev som finns till de efterlevande är väldigt bra om man inte orkar prata om det. Det behöver inte vara något långt, bara berätta hur man vill att begravningen ska vara, jordfästning eller kremering till Minneslund? Svåra och tråkiga saker att prata om men oerhört lättande för de som är kvar. KRAM!

Svar: Så rätt, att tala om för anhöriga hur man önskar det. Det tycker jag är fint att göra , av kärlek till sina nära.HUR mår du? Jag fick höra att du varit i stan, hälsat på på Unifaun.
Kul att du orkar resa.
Kram

ps jag tror inte att man måste ha kortet med sig idag, det är nog datoriserat, i något register.
Elisabeth T

2013-10-08 @ 10:01:51
Postat av: El´ena

Jag mår bättre för varje dag, tränar stenhårt, tar långa promenader. Det var kul att överraska men A var i Danmark den dagen :(. Det var inget kul att åka till Göteborg med anledning av att behöva vara med på en gammal god väns begravning, annars hade vi aldrig åkt. Han hade planerat sin begravning själv och den var fantastisk. Vi hade inte mycket tid över och åkte hem dagen därpå. Nej, kortet kan vara hemma, allt är datoriserat idag men det var det inte när vi anmälde oss = på den period som kallas Antiken !!!

Svar: Bra att du är aktiv, inte bara sitter hemma. Jag förstår att det är mycket nytt, mycket som är tufft för dig men jag vet att ni tillsammans fixar detta, du och Janne.Begravningar är sällan kul men det är ett skönt sätt att få sätta punkt. Att säga farväl.
Jag och A var ju också nyligen på begravning, den var ljus och fin.
A är en del på resande fot.
Det är härligt att ha upplevt antiken, det är inte alla som har det ;O)
Elisabeth T

2013-10-09 @ 18:34:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback