På tredje dagen ...

uppstånden från influensa-träsket!

Igår var det nära-döden-upplevelsen
Idag vaknade en Prinsessa!
Tänk att det kan svänga så.


Jag sitter i soffan och tittar på Malous program "Efter Tio"
De pratar om LCHF-mat.
Intet nytt under solen..
MEN samtalet med Björn Ranelid och hm vad hette han...en fotograf.
Björn berättade om sin senaste bok och jag har aldrig tänkt på vad han skriver om för jag har varit upptagen av honom som person eller snarare hans utseende MEN det han pratade var en rörande skrämmande berättelse.
Segregation när han växte upp.


Tyst i klassen! (inbunden)


Kristina Lilja växer upp med föräldrar och sex bröder i "Pinnakåkarna" i Malmö, ett område med nödbostäder som byggdes på 20-talet. Livet är hårt. Pappan super, slåss och trakasserar - med ödesdigra följder för fler än ett av hans barn. Hektor, som stammar, blir värst ansatt av fadern och Sixten skadas svårt när han bland kamraterna försöker få den respekt han inte får hemma. Men Kristina har ett eget öde och en begynnelse som är en gåta. När hon blir varse hur det ligger till lyckas hon bryta sig loss. Hon gör ett gigantiskt klass-språng och blir så småningom präst. Men utan hennes mamma Karin hade det inte gått. Karin är den som håller ihop familjen, sliter på dubbla jobb, och minns allt som hänt.

Tyst i klassen skildrar ett segregerat Sverige genom flera ögonpar. Med berättelsen om Kristinas liv från 40-talet till nutid har Björn Ranelid skapat ännu ett kvinnoporträtt som stannar i läsarens hjärta.



Han är mer är solbränd!

Fotografen (Hans?) berättade om sin ungdom , hur han var vilse och mådde dåligt för att han trodde att han var tvungen att t ex spela fotboll för att han var kille!
Vad förväntas man göra för att man är kille/tjej.
Det var mycket tänkvärt.

Jag kommer ihåg en kille som när han var typ 4 frågade:
"Måsta jag spela fotboll för att jag är kille?"

-Nej, det behöver du inte sa hans mor.

"- Då ska jag inte göra det!"

Nej, gör det du vill för att du vill det , inte för att någon annan förväntar sig det.

Nu ska jag sjukna ner i soffan och njuta av tidningen, kaffe och lite nötter.

Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback