Det var den här

Kvinnor på ett tåg (pocket)
SEX KVINNOR råkar hamna i samma kupé på en tågresa genom södra Indien. De börjar samtala. Det är huvudpersonen Akhila som får kvinnorna att berätta om sina liv. Hon behöver lära känna sig själv och resan blir en bildningsresa för henne. Hon vill återfå rätten till sitt liv, äga sitt namn, sin kropp och sin sexualitet
som dryga 40-åring, ogift och barnlös.
Anita Nair tecknar en mångstämmig bild av dagens Indien utifrån ett distinkt kvinnligt perspektiv och ger med Kvinnor på ett tåg nya perspektiv på den indiska vardagen på 2000-talet.
Nair skildrar i sina böcker Indien helt utan exotism. Hon skriver på engelska men vänder sig till en indisk publik. Trots det har Kvinnor på ett tåg getts ut i en mängd länder runt om i världen. På En bok för alla utgavs den första gången 2008.




Den bor redan i ett bokhus här, jag har visat den tidigare på bloggen. Sofia är den som har rekommenderat den.
Nu när jag har börjat åka spårvagn igen, efter cykelveckor och beredskapsvecka, ser jag fram emot att läsa på  vagnen mellan mina uppdrag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback